tisdag 23 april 2013

Vapenlast 1

Nu när det börja ljusna och saven stiger så börjar min längtan till kobben att göra sig påmind.


I tankevärden är jag redan på upptäcktsfärd i närliggande vikar varav en utflykt kommer att gå till minnesmärket, på Orrskär (här), över vapensmugglingsfastyget S/S John Grafton.


När förryskningen tilltog i Finland, organiserade motståndsaktivisten Konni Zilliacus år 1905 en vapensmugglingsaktion. Med hjälp av den japanska militärattachen i Stockholm fick man japanerna att bekosta inköpet av fartyget S/S John Grafton, drygt 15 500 schweiziska Vetterligevär, 2½ miljoner patroner, 2 500 högklassiga engelska officiersrevolvrar samt 3 ton sprängämnen.



Vetterligevären kom senare i folkmun att kallas för "Graftongevär"


              S/S John Grafton

När den ursprungliga smugglingsrutten till St Petersburg fick slopas beslöt man sig att gå norröver för att smuggla iland vapnen.

Nordväst om Jakobstad, ett centrum för motståndsrörelsen, lotsades fartyget in i den stenrika skärgården och en del av lasten lossades. När fartyget sedan skulle ut till havs rännde det på grund. Efter att man konstaterade att man inte skulle lyckas bärga hela den resterande lasten så beslöt man eftermiddagen den 8:e September 1905 att spränga fartyget för att lasten inte skulle falla i ryska händer.



Dykare undersöker och bärgar resterna av det spängda fartyget och dess last. Forfarande i denna dag ligger rester av lasten kvar på botten. Ännu på 70-talet fridöks det friskt på platsen...

Mer om historien finns att läsa i boken Graftonaffären av K-G Olin.

2 kommentarer:

  1. Jaa!
    Äntligen är "Historia med grogg" tillbaka!
    Kobben? - Är det valfri ö i den bottniska finska skärgården, eller är det en mer specifik plats?

    SvaraRadera
  2. Kul att någon gillar mitt historiska svammel.

    Kobben är en plats vid regnbågens slut, dock en specifik plats.

    Åtekommer om några dagar till det

    SvaraRadera